To school for cool

Skolan här är väldigt annorlunda uppbyggd, de delar in året i 2 terminer, men man studerar endast 4 ämnen per period. I januari är det slutprov, och efter det får man 4 nya ämnen. De olika ämnena har olika många ”credits” , för att ta examen varje år måste man ha ett visst antal credits. På så sett förhindrar skolan eleverna från att bara välja "slappämnen".

 Som utbytesstudent är man tvungen att ta US-history och engelska. Skolan jag går på, vill också att jag tar en matte klass och en No- klass, men det verkar inte som om alla utbytesstudenter blivigt ombedda om detta.

Så den här terminer kommer jag läsa;

  • Biologi, som hittills varit mest som atomfysik, och den absolut svåraste klassen ( kom igen, jag fattar inte ens det där på svenska ju!)

  • US History, den mest underhållande klassen, läraren är jätterolig och har en ständig sarkastisk underton,( vilket jag inte tror alla studenter uppfattar, vilket gör det ännu roligare)

  • Journalistik, den minst krävande klassen, förvånansvärt nog, mycket design på datorerna, också den enda klassen vi får lämna skolas område, för att tigga pengar för skolans skoltidning(som är nästa termin= vi får inte vara med och skriva den)

  • Spanska, som är betydligt lättare här än hemma, men som fortfarande är utmanande pga att det är grymt svårt att bli undervisad ett tredje språk, med sitt andra språk...

    Grejen är den att de bara placerat mig i avancerade klasser den här terminen , så kallade CP;klasser (Collage Preparing) så att tänka på det här som ett sabbats år, det kan jag ju bara glömma.


    Hmmm, ja... Fick se den här skylten innan jag fick reda på vad CP stod för här.

    BC:


    Framsidan av skolan (ser det inte ut precis som filmen Grease skola!?) 

 


Kommentarer
Postat av: Hanna panna pytti panna

Jag menar det! Har också grymt svåra ämnen. De hade AP pyschology som man kunde välja så jag bara -JAAAA det vill jag ha!! fick dock under lektionen reda på att kursen är på collage nivå..när jag kom hem så ´satt jag och translatedade allt vi hade sagt för jag fattade inte mkt alls.. börjar dock bli lättare nu... LÄXOR!!!?? HAR du mkt läxor? vi får algebra läxor varje dag till dagen efter även engelska läxor!! Spanskar är nästan mitt favorit ämne nu, inga läxor óch JAG är bäst i klassen :DD Jag har även Art som är rätt roligt och biologi som går super segt så det är inte så farligt det heller :)

2011-09-09 @ 05:18:13
Postat av: Tesa

Hahhaha CP students xD

jajajaja det är skitlikt Grease-skolan!!!!!!!!

2011-09-10 @ 08:47:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Hejsan,Hola, Hello!
Jag är en lantlolla från Värlmands djupa skogar ... Jag är dock för tillfället bosatt I South Carolina- USA. Japp, Jag har bytt ut min bekväma Svensson-livstil i landet-lagom, mot highschool, junkfood och fotballgames. Följ min blogg och se hur många kilon jag lägger på mig, glittriga tröjor jag köper och allt annat man kan hinna med under ett år i USA.

RSS 2.0