One night to be confused,One night to speed up

Att komma till ett nytt ställe,ett nytt land,en ny kultur, är svårt. Det är mycket att anpassa sig till, mer än man först tror. Jag trodde faktiskt inte det skulle vara mycket nytt att vänja sig med, förutom språket dvs.
Det är ju bara USA, jag vet ju allt om USA, man har väl sett på filmer, tv, osv ,eller hur?!
Landet av frihet, the biggest best and most beautiful country in tha world.

Hmmm, ja en sak är i alla fall säkert, och det är att allt är väldigt annorlunda här på andra sidan Atlanten. Saker som skulle fått mina kompisar där hemma att skrika rakt ut av ilska, är helt normalt här, en del av vardagen.

Tex. En elev har sin mobil uppe i skolan och en lärare får syn på den... Läraren har då rätt att ta telefonen ifrån eleven och behålla den i några veckor....

Man kan ju bara föreställa sig vilket rabalder det skulle bli om det inträffade hemma.

De har också ett annat sätt att umgås här. När man går genom korridorerna i skolan, kan det helt plötsligt vara någon som säger några meningar till en och sen bara fortsätter gå. På så sätt kan man säga att man pratat med många nya människor på en dag, men det betyder inte nödvändigtvis att man har en hel drös med nya kompisar. Här pratar man med vem det nu är som råkar vara inom hörhåll och villig att lyssna. Till skillnad från oss svenskar som knappt kollar på andra än våra kompisar i rädsla för att någon skulle börja prata med oss, kanske inte riktigt så extremt, men nästan....

Så ett mer socialt men disciplinerat liv här? Jaa kanske..




To call for hands of above
To lean on
Wouldn't be good enough
For me, no


Kommentarer
Postat av: Monster-malin

Haha! Visst ger detta nytt perspektiv på hur vi tycker "normalt" är? Det är ju det som är hela grejen med denna resan. Den pågår rent fysiskt i USA men mentalt pågår den i ditt huvud...dygnet runt och överallt! Du andas just nu vad som kallas Livserfarenhet! Det är bara att gratulera, även om somliga här hemma saknar dig väldigt mycket! Fortsätt andas:-) Kramar Malin

2011-08-28 @ 21:45:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Hejsan,Hola, Hello!
Jag är en lantlolla från Värlmands djupa skogar ... Jag är dock för tillfället bosatt I South Carolina- USA. Japp, Jag har bytt ut min bekväma Svensson-livstil i landet-lagom, mot highschool, junkfood och fotballgames. Följ min blogg och se hur många kilon jag lägger på mig, glittriga tröjor jag köper och allt annat man kan hinna med under ett år i USA.

RSS 2.0