Ashes and fire

Igår kväll följde jag med kyrkan till Finnly-park , där vi serverade de hemlösa mat. Det var en annorlunda och rörande upplevelse. Allt är uppdelat på ett helt annat sätt här, deras system är inte det minsta likt vårat. Hemma i Sverige tar regeringen hand om de få hemlösa som finns,så är det inte alls här. Vart man än går visar folk hur mycket dom ogillar och misstror regeringen,(media med för den delen för de samarbetar med regeringen). De är vad jag skulle kalla paranoida. Här litar folk istället på kyrkorna. Folk här involverar sig mycket hellre inom kyrkans aktiviteter än inom politik. Så igår följde jag alltså med dem ”down-town” där vi matade ca 150 hemlösa personer. Gamla , unga , gravida tonåringar, och mammor med några månaders gamla bebisar. Lortiga, och utsvultna , stod de i kö och väntade på sin talrik med mat, första andra och tredje omgången.

 Kyrkan jag följde med var baptister, vilket betyder att de tror på allt som står i bibeln, in på minsta detalj. Jesus gick på vatten, delade ut mat till 3000 människor, läkte spetälska personer, de tror att allt det där hände. I bibeln står det också att enda sättet att komma till himlen är genom att välkomna Jesus till ditt hjärta och in i ditt liv = om du inte är troende, så kommer du inte till himlen = kommer till helvetet. Det är därför de är så ivriga och framåt med att få folk att bli som dem.

 Innan alla fick sin mat, bad prästen för ca 15 min, och sen gick medlemarna från kyrkan runt och bad med de hemlösa. Kanske skulla man kunna kalla det mutor, be med oss så får du mat. Men kanske behöver de här människorna tro på något, och kanske , kanske är det värt för dem att be i utbyte mot mat.



Men det var hur som helst en givande och intressant upplevelse. Och jag kommer förhoppningsvis följa med och hjälpa till igen.


Kommentarer
Postat av: Johan

har du tagit bilden på gubben? :D

2011-10-14 @ 20:05:46
Postat av: monstermalin

Jaa, där fick du en del att tänka på! Kommer de lyckas förändra din syn på Jesus, kyrkan eller religionen innan du åker hem tro? Inte omvända dig men förändra? Ska bli kul o höra...

2011-10-14 @ 21:45:26
Postat av: Anki Olsson

Nämen, var din pappa där?

2011-10-18 @ 18:18:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Hejsan,Hola, Hello!
Jag är en lantlolla från Värlmands djupa skogar ... Jag är dock för tillfället bosatt I South Carolina- USA. Japp, Jag har bytt ut min bekväma Svensson-livstil i landet-lagom, mot highschool, junkfood och fotballgames. Följ min blogg och se hur många kilon jag lägger på mig, glittriga tröjor jag köper och allt annat man kan hinna med under ett år i USA.

RSS 2.0